محصولات و زیرساخت ها

محصولات و زیر ساخت ها - 0

 

در طی سالها فعالیت علمی شرکت هسته فن‌آور نصیر، زیر ساخت‌های منحصر به فردی به وجود آمده است. این زیرساخت‌ها شامل زیرساخت‌های تجهیزاتی، دانشی و فناوری بوده که با توجه به موقعیت مکانی و متخصصین فعال در شرکت هسته فن‌آور نصیر، مختص و منحصر به فرد در این شرکت می‌باشند.

این زیرساخت‌ها عبارتند از:

 

  • تونل باد مادون صوت
  • طراحی و ساخت منابع تغذیه و محرک‌های پلاسما
  • ساخت مکانیزم‌های آزمایشگاهی، استندهای تست و سیستم‌های اندازه‌گیری

 

(تونل باد مادون صوت)

از مهمترین زیرساخت‌های موجود در شرکت هسته فن‌آور نصیر، تونل باد مادون صوت ساخته شده توسط متخصصین داخلی شرکت است، که به واسطه عضویت در مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، حق استفاده و بهره برداری از آن و کارهای نظارتی مربوطه در اختیار دانشکده هوافضا و شرکت هسته فن آور نصیر قرار گرفته است. این تونل باد دارای ویژگی‌های زیر است:

 

  • دارای بزرگترین اتاق آزمون در سطح دانشگاه­ های کشور
  • دارای کمترین مقدار شدت اغتشاشات و غیر­یکنواختی جریان آزاد
  • مجهز به انواع دستگاه­ های اندازه­ گیری خودکار با دقت بالا
  • قابلیت دستیابی به محدوده اعداد رینولدز بالا
  • توانایی انجام تست ها در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی

 

محصولات و زیر ساخت ها - 1

تونل باد مادون صوت در آزمایشگاه آیرودینامیک دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

 

همچنین مشخصات این تونل‌ باد به صورت زیر می باشد:

  • تونل باد مادون صوت، مدار باز، مکنده
  • ابعاد اتاق آزمون ۱/۲ × ۱ متر و طول ۳ متر
  • محدوده سرعت جریان تا ۷۰ متر بر ثانیه
  • شدت اغتشاشات جریان آزاد کمتر از ۰/۲ درصد
  • دارای غیریکنواختی سرعت کمتر از ۰/۵ درصد
  • مجهز به انواع دستگاه ­های اندازه­ گیری خودکار با دقت بالا: انواع سنسورهای اندازه ­گیری خودکار سرعت، دما و فشار، دستگاه جریان­سنج سیم داغ سه بعدی و تک بعدی، سنسورهای اندازه­ گیری فشار ۲۸ کاناله (هانی­ول)، بالانس ۶ مولفه نیرو و گشتاور، سیستم­ های مرئی­ سازی دود برای مطالعه الگوی جریان، انواع بردهای الکترونیکی ۱۶ و ۳۲ کاناله، مکانیزم انتقال­ دهنده سه ­محوره (تراورس سیستم)، سیستم تنظیم زاویه (آلفا مکانیزم) و ….
  • مجهز به انواع سیستم­ های محرک پلاسمایی، جهت کنترل فعال جریان بر روی وسایل پرنده

 

(طراحی و ساخت منابع تغذیه و محرک های پلاسمایی)

از مهمترین زمینه‌های فعالیت شرکت هسته فن‌آور نصیر، ساخت منابع تغذیه مختلف پلاسما از قبیل AC، DC و … و استفاده از آن‌ها در محرک‌های پلاسمائی است. لازم به ذکر است که در زمینه هوافضا، محرک های پلاسمایی برای کنترل جریان بر روی هواگردها و تراسترهای پلاسمایی کاربرد دارند. همچنین این محرک ها در حوزه های مختلف دیگر، نظیر پزشکی، صنایع بهداشتی، فرآیندهای تصفیه آب و هوا، گندزدایی، کشاورزی، صنایع غذایی، برخی پروسه های متالوژی و صنایع پتروشیمی و نفت و گاز نیز استفاده می شوند.

 

محصولات و زیر ساخت ها - 2

منبع تغذیه پلاسما

*

(ساخت مکانیزم های آزمایشگاهی، استندهای تست و سیستم های اندازه گیری)

از دیگر توامندی‌های موجود در شرکت هسته فن‌آور نصیر، توانایی ساخت مکانیزم‌های آزمایشگاهی، استندهای تست و سیستم‌های اندازه‌گیری می‌باشد. از مکانیزم‌های قبلی ساخته شده توسط مهندسین داخلی شرکت هسته فن‌آور نصیر، دستگاه‌های تراورس ۳ مولفه، آلفا مکانیزم و استند دورانی است که هم اکنون در تونل باد مادون صوت آزمایشگاه آیرودینامیک دانشکده هوافضا در حال استفاده می‌باشد. این شرکت توانایی ساخت تمامی تجهیزات جانبی لازم برای تونل بادهای مختلف و آزمایشگاه‌های فنی مهندسی در سطح کشور را دارد.

محصولات و زیر ساخت ها - 4

استند دوران ساخته شده در شرکت هسته فن‌آور نصیر

*

محصولات و زیر ساخت ها - 5

آلفا مکانیزم و تراورس ۳ مولفه ساخته شده در شرکت هسته فن‌آور نصیر

*

(جک هیدرولیک ۵۰ تنی سه پایه هواپیما)

این جک سه پایه، یک جک هیدرولیک تک مرحله‌ای با ظرفیت ۵۰ تن است که عمدتاً برای استفاده در تعمیر و نگهداری هواپیماها به منظور جکینگ، تعمیرات لندینگ‌گیر، W&B طراحی شده است. محصول مطابق با استاندارد شرکت بوئینگ تولید شده و برای تمامی هواپیماهای بوئینگ، ایرباس و تقریبا تمام هواپیماها قابل استفاده می‌باشد. ویژگی‌های این محصول به شرح زیر است:

– قاب فولادی قابل جابجایی.

– چرخ های گردان مجهز به کمک فنر و قفل فرمان.

– بالابر هیدرولیک توسط پمپ دستی ویا پمپ هیدروپنوماتیکی.

– کنترل بالابر پنوماتیک (دستگاه ایمنی اپراتور).

– مهره ایمنی.

– نشانگر سطح سیال.

– اتصال یدک‌کش.

– صفحات پایه با قابلیت تنظیم ارتفاع.

– کنترل خودکار سرعت جابه‌جایی (بارگیری و تخلیه).

– نقاط اتصال برای ابزار تست بار.

جک هیدرولیک ۵۰ تنی سه پایه

*

(نرم‌افزار شبیه‌ساز ۳ بعدی صنایع مکانیک و هوافضا)

دسترسی به محیط‌های صنعتی، تجهیزات، ماشین‌آلات، وسایل و … در صنایع مختلف، به منظور آموزش و یا بازدید، برای شاغلین در این حوزه‌ها، علاقه‌مندان و دانشجویان، امری هزینه‌بر، زمان‌بر، دشوار و در موارد خاص مانند صنایع هوافضا با محدودیت رو‌به‌رو است. برای این منظور، نرم‌افزار‌ها و محیط‌های شبیه‌ساز ۳ بعدی با هدف آموزش آسان‌تر و دسترسی آسان برای همه، توسعه داده می‌شوند. به عنوان مثال با شبیه‌سازی یک هواپیما به صورت کامل با اجزا و قسمت‌های مختلف در بستر شبیه‌سازی ۳ بعدی، می‌توان با حرکت در آن محیط به همه بخش‌ها دسترسی داشت و همزمان افراد بسیاری بدون نیاز به حضور در محیط صنعتی تحت آموزش بصری قرار بگیرند و یا در قالب موزه و نمایشگاه صرفا بازدیدی داشته باشند.

با همین هدف یکی از محصولات توسعه داده شده در شرکت هسته‌ فن‌آور نصیر طراحی و تولید نرم‌افزار‌های شبیه‌ساز ۳ بعدی در حوزه صنایع مکانیک و هوافضا می‌باشد، که قابلیت استفاده در صنایع هوایی و هواپیمایی، شرکت‌های خصوصی، موسسات آموزشی، موزه‌ها و نمایشگاه‌های مجازی را دارد.

تصاویری از محیط نرم افزار شبیه‌ساز ۳ بعدی هواپیما

*

(تست و کالیبراسیون انواع بادسنج و توربین باد)

استفاده از انرژی باد به عنوان یکی از انواع انرژی‌های پاک، پتانسیل بالایی در تولید انرژی الکتریکی را از خود نشان داده است. این منبع عظیم انرژی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر دسته‌بندی می‌شود. کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر روز‌به‌روز در حال توسعه و گسترش می‌باشد. از جمله تجهیزات مهم در این صنعت می‌توان به توربین‌های بادی و بادسنج‌ها اشاره نمود. توربین بادی وسیله‌ای برای تبدیل انرژی جنبشی باد به انرژی الکتریکی است که می‌تواند نقش بسزایی در تولید انرژی الکتریکی مصرفی داشته باشد. از طرفی بادسنج‌ها نیز وسیله‌ای برای اندازه‌گیری سرعت باد هستند که در صنایع توربین‌های بادی، صنایع دریا نوردی، هواشناسی و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به حساسیت این تجهیزات، به منظور صحت عملکرد آن‌ها، باید به صورت دوره‌ای تحت بازرسی و کالیبراسیون مطابق با استاندارهای مربوطه قرار بگیرند.

وجود بستر تست مناسب در شرکت هسته فن‌آور نصیر، شامل تونل باد و سایر تجهیزات مورد نیاز که همگی استاندارد و کالیبره شده‌ می‌باشند، امکان طراحی بهینه توربین‌های بادی با تست‌های تجربی، و ارائه گزارش‌های کالیبراسون براساس استاندارهای جهانی را برای انواع بادسنج فراهم کرده است.

این مجموعه سابقه همکاری با وزارت نیرو در زمینه صدور گواهی کالیبراسیون را دارد و عضو شبکه آزمایشگاهی آبانیرو نیز می‌باشد.

نمونه‌ای از تست یک بادسنج فنجانی در تونل باد مجموعه هسته فن‌آور نصیر

*

(تست مبدل‌های حرارتی)

مبدل حرارتی وسیله ای برای تبادل حرارت بین دو سیال است. جایگاه آن‌ها در صنعت و میزان مصرف انرژی بالای آن‌ها موجب می‌شود تا بررسی و محاسبه بازدهی این تجهیزات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. دسته‌ای از مبدل‌ها، مبدل‌های حرارتی هوا خنک هستند که همان‌طور که از نامشان پیداست، دمای سیال را با هوایی که به وسیله فن دمیده می‌شود، خنک می‌کنند. در مبدل حرارتی هوا خنک، هیچ تماسی بین سیالی که خنک می‌شود و هوا وجود ندارد. این نوع مبدل با علامت اختصاری ACHE نشان داده می‌شوند و یکی از تجهیزات برج های خنک‌کننده یا Cooling Towers در صنایع به شمار می‌رود. این نوع مبدل‌ها از پرکاربردترین مبدل های حرارتی در صنایع نیروگاهی و تاسیساتی هستند. در مناطقی که تهیه آب به عنوان منبع سرمایش مقدور نبوده و یا پر هزینه می‌باشد‌، بهترین و اولین گزینه برای تامین سرمایش مورد نیاز، استفاده از مبدل‌های حرارتی هوا خنک است.

از جمله روش‌های بررسی بازدهی این مبدل‌ها، استفاده از یک سیکل بسته کاری در تونل باد می‌باشد که روشی مرسوم و کارآمد به حساب می‌آید. مجموعه هسته فن‌آور نصیر با دارا بودن نیروهای مجرب و توانا در زمینه مکانیک سیالات و آیرودینامیک تجربی و همچنین تجهیزات کامل و به روز در این زمینه نظیر تونل باد و … توانایی اجرای تست‌های بازده سنجی مبدل‌های حرارتی هوا خنک را دارا می‌باشد. با توجه به دانش‌بنیان بودن این مجموعه صنعتی در حوزه طراحی و ساخت انواع تونل باد، توانایی طراحی، تولید و تست انواع تست استند مورد نیاز برای آزمایش انواع مبدل‌های حرارتی در کارگروه وجود دارد. 

شماتیک نحوه تست مبدل حرارتی هوا خنک در تونل باد